torsdag 5 mars 2009

Hurricanes takes on The Sabres

Jag minns hur vi satt på plastgolvet i mitt rum och ritade av engelska ord för att få ihop brev till amerikanska hockeyspelare. "Best Regards Johan" var nog den första engelska meningen jag lärde mig. Vi hade två olika versioner av den där mallen som man kunde växla mellan men jag gillade Best Regards-versionen bäst. Ett dussin brev brukade ge ett par svar och skulle ett av kuverten innehålla en autograf började ofelaktigt "är den äkta?"-diskussionen.

Färdigskrivna brev med underskrifter kändes massproducerade, vykort ökade sannolikheten för en äkta namnteckning något och var den skriven på ett samlarkort var den utan tvekan äkta, enligt en tioårings logik. Man började med att undersöka bläcket sen höll man upp den i olika vinklar mot skrivbordslampan. Man skrapade lätt med en nagel och man slog på 56,6k modemet för att se hur autografen såg ut på lagets hemsida. Sen tog man ett beslut, den som fått autografen tyckte alltid att den var äkta, de andra var mer kritiska.

En gång fick jag ett handskrivet, utan tvekan äkta och underskrivet, brev ifrån "Gianlu Palluca". Eller Gianluca Pagliuca om man ska vara petig, men det är man ju för det mesta inte som tioåring. Ett annat guldkorn var Joe Saciks namn på ett kort där han spelar i den gamla Quebectröjan. Salming på ett vykort, Stefan Edberg på en bit papper eller Patric Roy på ett Parkhurst Vintage kort...

Med det i åtanke är det sorgligt att man bara känner igen TVÅ spelare ur dagens laguppställning. Sabres öppnar bäst och även om klasskillnaden inte är markant tar de välförtjänt ledningen tack vare ett vristkott av Patrik Kaleta i mitten på andra perioden. Hurricanes kvitterar i tredje och vinner till slut efter förlägning på straffar.

 

 

 

 

Inga kommentarer: