onsdag 7 januari 2009

Kulturkrockar

Grymt mycket som hänt de senaste dagarna och det mesta är positivt. Väldigt många sköna människor här i International House där jag bor. Det är tänkt att man ska dela rum men än så länge har jag inte fått någon rumskompis, vilket inte gör särskilt mycket, tvärt om så är det skönt att bo själv, dörrarna står får det mesta ändå öppna så man missar inte något av gemenskapen för den skull.

Schyst folk är väl det viktigaste och det är de flesta, i tisdags var jag ute och spelade biljard och shuffleboard med Chris och Kathleen från Wilmington och Young från London. Igår lirade vi playstation och kollade på film hos en annan Chris och Zack. Idag såg vi collegebasket, jag, Leon, Tamara från Zurich, Anne från Lyon, Matt från södra Brasilien och Ollie från Finland och efter det blev det en omgång monopol. Imorgon är det fonduekväll och på fredag är det "pizzajakt".

Campus är sjukt stort, vi har bio, gym, simhallar, läkarbesök, bussar som tar en från en ände av campus till den andra osv helt gratis, eller inkluderat i "intuition feen" är det väl snarare. Bilarna är sjukt stora och många, jag försökte gå till en affär ett par kvarter ifrån campus men fick ge upp, övergångsställen eller trottoarer finns över huvud taget inte, man måste ha bil för att ta sig fram. Människorna är sjukt stora och fetman finns överallt.

Kulturkrockarna är fler än vad jag hade väntat mig. Jag trodde att man hade fått en ganska bra bild av USA genom filmer, tv-serier och nyhetsflödet, men det stämmer inte riktigt. Man interagerar med personer på ett helt annat sätt än när man bara turistar och det är massor av små och stora saker som är annorlunda.

Så nästan allt är bra, det enda riktigt tråkiga är att allt är så jäkla dyrt, min meal plan för våren kommer kosta över 11.000 kronor, vilket är mer än dubbelt så mycket som jag lägger på käk hemma och jag har redan köpt kurslitteratur för över 3.000 kronor. Språket trodde jag inte skulle bli några problem och det är det väl inte heller men även då jag anser mig behärska språket så är det faktiskt stor skillnad på att prata sitt första eller andra språk och man kan inte alltid uttrycka sig så precist som man skulle vilja.

Bilder är på gång, kommer i nästa inlägg.

Ha det!

Inga kommentarer: